Mange kvinder glemmer at bestille tid hos lægen, når de får invitationen om at blive undersøgt for celleforandringer på livmoderhalsen. En rapport fra Kræftens Bekæmpelse viser, at kvinderne gerne vil tjekkes, men glemmer det i en travl hverdag. En ny kampagne fra Kræftens Bekæmpelse skal få flere kvinder til at tage imod tilbuddet og gå til lægen.
Alle kvinder i alderen 23-64 år får tilbud fra regionerne om at blive screenet for livmoderhalskræft hos deres egen læge. Siden 2012 er antallet af kvinder, der tager imod tilbuddet, dalet støt fra 68,5 pct. i 2012 til 65,1 pct. i 2014, og det bekymrer overlæge i Kræftens Bekæmpelse, Ulla Axelsen:
– Det betyder, at nogle kvinder risikerer at udvikle livmoderhalskræft, selv om det kunne have været undgået. Det er en ærgerlig udvikling, som vi gerne vil være med til at vende, siger Ulla Axelsen.
Hvert år får ca. 15.000 kvinder konstateret celleforandringer på livmoderhalsen. Af dem får ca. 6.000 fjernet celleforandringer, der kan være forstadier til livmoderhalskræft. Derudover får omkring 380 kvinder om året livmoderhalskræft. Et tal, der risikerer at stige, hvis udviklingen fortsætter.
Vil gerne, men får det lige ikke gjort
Kræftens Bekæmpelse har undersøgt, hvorfor nogle kvinder ikke tager imod tilbuddet:
– Undersøgelsen har vist, at kvinderne gerne vil tage imod tilbuddet, men fx kan manglende tid i en travl hverdag, eller ubehaget ved den gynækologiske undersøgelse være det bump, der står i vejen for, at de får det gjort, siger Ulla Axelsen.
Et brev kan ændre alt
Derfor sætter Kræftens Bekæmpelse nu ind med en kampagne, der skal få flere kvinder til at bestille tid hos lægen, når de får invitationsbrevet fra regionen. Målet er, at 75 pct. af de indbudte kvinder, bliver screenet.
– Mange af de kvinder, vi har talt med, gemmer brevet og hænger det måske op på køleskabet for at huske at få bestilt tid hos lægen. Men så glemmer de det igen, og så går der nogle gange lang tid, inden de får bestilt tid, og nogle glemmer det helt, siger hun.
Kampagnen består af en film på Facebook med temaet ’Et brev kan ændre alt’ og postkort, der på forskellig vis tager afsæt i nogle af de ting, der står i vejen for, at kvinderne bliver undersøgt. Postkortene er at finde på cafeer i større byer i hele landet.