Psykolog: Urealistiske nytårsforsætter kan skade selvværdet

Arkivfoto: peto666301 / Pixabay
Nytårsaften nærmere sig og dermed er det også tid til nytårsfortsætter, men nytårsfortsætter er ikke kun af det gode.

Når vi sætter vores nytårsforsætter så højt, at de er meget svære eller stort set umulige at indfri, kan det være med til at skade selvværdet, mener psykolog Helen Eriksen. Hun opfordrer danskerne til at erstatte de undertiden overambitiøse nytårsforsætter med sunde intentioner for det kommende år.

Vi har alle de bedste hensigter, når vi lover os selv og vores nærmeste, at vi fra begyndelsen af det nye år endegyldigt dropper cigaretterne, snører løbeskoene mindst fire gange om ugen og kraftigt reducerer antallet af kulhydrater. Og selvom det er godt at sætte sig sunde mål for 2018, advarer psykolog Helen Eriksen alligevel danskerne imod at sætte sig for ambitiøse nytårsforsætter:

Psykolog Helen Eriksen:
Et overambisiøst nytårsfortsæt kan resultere i, at vi får bekræftet os selv i, at vi endnu engang ikke slår til.

– De meget eller ligefrem overambitiøse nytårsfortsætter sætter os i en situation, hvor vi lover os selv noget, vi alligevel oftest ikke kan holde. På denne facon kan nytårsforsætterne være med til at bekræfte os i, at vi endnu engang ikke slår til og igen ikke er stand til at holde det, vi har lovet os selv, siger Helen Eriksen, som bl.a. er forfatter til flere bøger om menneskets psyke og vores ubevidste grundantagelser.

Sunde intentioner skaber succesoplevelser
Mislykkes vi gentagne gange med at indfri vores høje forventninger til os selv kan det ende med at skade selvværdet, forklarer psykologen:

– Når det for tredje år i træk er glippet for os at overholde vores nytårsforsætter, så begynder underbevidstheden at fortælle os, at vi er stadigt mindre i stand til og faktisk dårlige til at holde et løfte. Man kan sige, at de uindfriede, overambitiøse nytårsforsætter akkumuleres og ryger direkte ind på underbevidsthedens ‘minushylde’, siger Helen Eriksen og fortsætter:

– Det er en langt bedre idé, at vi tænker i intentioner, for når vi handler ud fra en bevidst intention, opfatter vi det som en bonus, når vi når vores mål. Omvendt er det ikke en fiasko, hvis vi ikke når målet. På den måde får vi succesoplevelser ud af det, vi gør, snarere end fordømmende selvkritik ud det, vi ikke opnår.

Helen Eriksen giver her tre råd nytårsforsætterne:

1. Bevidste intentioner snarere end uopnåelige løfter
Du sætter dig selv i en bedre og mere opbyggende situation ved at sætte overliggeren en smule lavere, sætte en retning for dig selv og lykkes med retningen end ved at sætte et urealistisk højt mål og så mislykkes.

2. Lad være med at sammenligne dig med andre
Kig indad og find frem til netop de mål, som er realistiske og af egentlig værdi for dig – lad ikke dine mål dikteres af de forventninger, du antager, andre har til dig.

3.Hold måske nytårsforsætterne lidt mere for dig selv
Vi deler ofte vores nytårsforsætter med familie og venner, men mange gange er det en bedre idé at holde dem for dig selv. Så kommer din motivation indefra, og du undgår at være motiveret af noget, udenfor dig selv. Overrask i stedet din omgangskreds, når du har nået målene.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *